Minden, amit tudni kell a hétvégén induló Forma-1-ről

Az idei szezonnyitó Melbourne-i versenyt a szokásosnál is felfokozottabb várakozás előzi meg. A sportág az előző évad óta olyan átfogó reformon ment keresztül, amire még nem volt példa. Nézzük mire érdemes figyelni. Mi jobb most megtudni, hogy ne kelljen a verseny közben utánanézni.

A legfontosabb technikai változások

Mivel technikai sportról van szó, a legfontosabb változás talán az, hogy a 2006 óta használt V8-as szívómotorok helyett, idén már V6-os turbókkal futnak az autók. Ennek az a célja, hogy a versenyautókat jobban közelítsék a közúti autóipar trendjéhez. Hosszú ideig szolgáltatott beszédtémát a szakértőknek, és a rajongóknak egyaránt, az autók orrkiképzése. A balesetek elkerülése miatt a FIA – a kutatások eredményeire alapozva – lejjebb hajtott orrkúpokat írt elő a csapatoknak. Az istállóknál azonban mérnökök dolgoznak, az ő feladatuk az, hogy az autó minél gyorsabb legyen. Hiába írtak elő számtalan szabályt az orrkialakításra, a konstruktőrök megtalálták a kiskapukat. A céljuk az volt, hogy az új szabályok betartásával is minél több levegőt tudjanak az orrkúp alá engedni, mivel ez növeli a leszorító erőt. Így jöttek létre, a sokak által hangyászhoz hasonló orrok. Ezen kívül betiltották a befújt diffúzort, a vezetőszárnyak mérete pedig lecsökkent.

A legfontosabb szabályváltozások

A technikai változások mellett, a sportszabályzat is jelentős átalakításon esett át. Az eddig 47 oldalas szabályzat, 55 oldalasra bővült. Nézzük a legfontosabb változásokat, amik a futamok megtekintése közben is előtérbe kerülhetnek. Az egyik ilyen, hogy a szezon tizenkilenc futama alatt az eddigi nyolc helyett, már csak öt motor használható. Ez még mellbevágóbb, ha belegondolunk, hogy a tesztek alatt a csapatok örültek, ha alapszinten tudták működtetni a V6-os turbókat. Ez a motorszám azt jelenti, hogy minden motornak átlagosan 2900 km-t kell bírnia. Aki túllépi ezt a keretet az büntetést kap. Aki egy teljesen új motort használ fel a versenyen, az a bokszutcából rajtolhat. Érdekes változás még, hogy a versenyzők idéntől állandó rajtszámmal versenyeznek, mely végigkíséri őket a pályafutásukon. Az aktuális világbajnok természetesen mindig választhatja az egyest, ahogy Sebastian Vettel is élt ezzel a lehetőséggel. Amint elveszíti címét, az ötös számra tart igényt. Az időmérő is változott. Az elmúlt évek tapasztalatából kiindulva, az abroncsspórolás visszaszorítása érdekében a döntősök egy extra szett gumit kapnak mellyel a Q3-ban indulhatnak. Másnap a versenyen azonban a Q2-ben használt gumijukkal rjatolnak. Érdekes szituációk adódhatnak a benzin mennyiségének korlátozásából is. Eddig a versenytávot hozzávetőlegesen 150-160 kg benzinnel teljesítették a versenyautók, idéntől azonban 100kg-ban maximalizálták ezt a futamokon. Azért kilogrammban került meghatározásra a mennyiség, mivel a térfogat a hőmérséklet függvényében változik. A közönségnek szóló gesztus, hogy enyhítettek a verseny leintését követő felesleges késlekedés nélküli levonulásról. Emlékezhetünk, hogy tavaly az Indiai Nagydíjon Vettelt büntették amiért a célegyenesben füstölő gumikkal körözött. Idéntől a győztesnek lehetőséget biztosítanak az ilyen ünneplésre.

A szabályváltozások miatt igazán változatos futamra van kilátás. A győzelmi esélyeket teljes homály fedi, bár a tesztek lapján a Mercedes motorokkal szerelt csapatok tűnnek esélyesebbnek.

gphirek.hu

gphirek.hu

Kategória: 
szárító
Senki nem gondolná, de a szobában szárított vizes ruhák is komoly egészségügyi kockázatot rejtenek magukban. A száradó ruhák miatt ugyanis akár 30 százalékkal is megemelkedhet a helyiség páratartalma, ami kedvez a különféle penészgombák elszaporodásának. Ezek belélegzése padig súlyos... Tovább...
További információk:

Bejelentkezés